lauantai 28. marraskuuta 2009

Pariisissa vuonna 2009.

Täällä tuli käytyä viime kuussa. Tuona päivänä satoi koko päivän vettä. Menimme metro-juna yhdistelmällä keskustaan aikas kätevästi ja jonotimme jonossa tunnin, kunnes pääsimme sisälle Eifeliin. Matkalla ylös koin paniikinomaisia tuntemuksia, mutta kun pääsin ulos hissistä tunne katosi ja pystyin nauttimaan päätähuimaavista näkymistä!

Vietimme Pariisissa neljä päivää joista yksi oli pyhitetty kokonaan Disneylandissa pörräämiseen lasten kanssa, jonottaa sai sielläkin kuten myöskin aamiasella ( moista en olekkaan kokenut ennen) kyllä siinä oma maa sai pisteitä puhumattakaan Turkin palvelutasosta hotelleissa!Hygienia ruokalassa oli kyllä ala-arvoista ja ihmettelinkin miehelleni miten tää voi olla mahdollista ollaanhan me Ranskassa!! Monista esim. hedelmäkulhoista puuttuivat ottimet kokonaan ja ihmiset räpläsivät niitä käsillään Hyi!! ( hei sikatauti aika) kahvia sai jonottaa taas kerran, syötävää oli todella vähän. Päätimme, että me ei uhrata aikaa jonotukseen enään yhtenäkään aamuna vaan söimme aamiaisen kahvilassa. Linja-auto joka vei meidät hotellin edestä Disney maahan oli aivan tupaten täynnä, ihmiset tunki siihen niin, että meinasivat jäädä ovien väliin, mut ei ku menoksi vaan ( tuli mieleen Intian junat ja bussit ja sanonta aina on tilaa yhdelle) kyllä me ihmeteltiin ja samalla kyllä ajattelin et kyllä Suomalaiset on kuuliaista kansaa, meillä moinen ei ois käyny päinsä , onhan niitä kaikenmaailman diretiivejä ties mistä asiasta ja niitä kyllä kansa pistetään noudattamaan ja ne on päätetty muualla kuin Suomessa.

Olin odottanut katukahviloita ja latteja , patonkeja sun muuta makuhermoja kutkuttavaa ja kyllähän sitäkin oli kuten se , kun päätimme mennä syömään ruokaa ravintolaan. Katsoimme matkaoppaasta, että kannattaa valita ravintola , jossa on pääasiassa paikallisia ja niin tehtiin. Valittiin siis tasokas ravintola keskustasta ja siinä sitten ohjattiin pöytään ja tuotiin menuut. Valitsin sanakirjan ja tarjoilijan avustuksella pihvin kypsänä ja pihvin sain, nimittäin lautasella ei ollut muuta kuin se pihvi ja kastike ja kyytipojaksi tuotiin kulhossa ranskalaiset. Siinä hiukkasen pälyilin annosta, mutta hyväähän se oli, ei sen puoleen.Hinta kyllä pikkasen otti sydänalasta se nimittäin oli pihvistä kastikkeen kera 30 egee. Kaipa se heillä sitten on näin, mutta kun täältä peräpohjolasta tulee niin luule tosiaan tulevansa korvesta ja odottaa jotain suurta ja niiin ihmeellistä kun pääsee muualle Eurooppaan. No ainakin saan olla aivan rehellisesti ylpeä omasta kotimaastani jälleen kerran. Ja avarsihan tuo matka tosiaan , lyhythän se oli , että olisi saanut paremman ja laajemman kuvan maasta, mutta joskus kait riittää se pari päivää.....

1. Olin reissussa tossa 3 vuotta sitten ja vietin 2 yötä Ranskassa, Nizzassa en ihan olettanut sellaista mitä mulle sieltä jäi mieleen..Ensinnäkin hotelli johon menin oli ihan sievä iso hotelli kun kävin nukkumaan meno oli kuin idän pikajunassa Japanilaiset turistit huus käytävillä enkä saanut nukuttua kaikki heistä oli siis sama ryhmää ja kun tarpeeksi kauan kuuntelin niin avasin oven ja avauduin että oikeesti olisi kiva yrittää saada untakin...sen jälkeen meno hiljeni...aamulla väsyneenä olin ihan täynnä noita ihmisiä ja seuraavaksi menin kysymään vastaanototsta missä on ruokailutila johon siis olin jo maksanut aamupalan hän osoitti missä se on ja niin ajattelin jos tulisi hyvän aamiaisen jälkeen parempi mielikin,pääsin ruokahuoneeseen se oli täynnä Japanilaisiankerkesin vilkaista siihen seisovaan pöytään mitä on tarjolla ja siinä samassa tarjoilija sanoikin "we are sorry there was a group" eli toisinsanoen "meillä ei ole siulle aamupalaa"hitto et otti päähän piti lähtee ulkoota etsimään sopivaa aamupala paikka ja löyty "ravintola perse" teki mieli mennä sinne ihan nimen takia mutta vieressä oli kivempi ulkokahvila;)
    Muuta mitä jäi mieleeni oli pääkatu joka oli remontissa ja katu oli roskia täynnä kaikki mäkkiroskat yms pitkin poikin tietä kerjäläisiä oli joka paikassa ja juopot makasi pitkin kävelykatua.
    Aah se rantakatu olipas se kauniin näköinen mutta hyi että mikä virtsanhaju siellä oli!
    Ja se ranta,on siellä hiekkarantaakin mutta se missä itse olin oli täynnä pikkukiveä eli ei kauheasti tehnyt mieli uida.
    Hyviäkin muistoja toki jäi mutta ihmetystä enemmänkin..maailmalla oppii:D

2. Aivan, että itsellä odotukset toista luokkaa kuin mitä se sitten ehkä on paikanpäällä....Turkissa ollaan siis ravattu kohta 14-vuotta ja siitä mitä se oli alussa ollaan tultu isoin askelin eteenpäin....ollaan oltu todella tyytyväisiä ( vaikka onkin mieheni kotimaa) en sillä maata hehkuta, olin ekoilla kerroilla todella kulttuurishokin vallassa joka tietysti kuuluukin asiaan, nyt menoon on tottunut niin ihan paikallisella asuinalueella kuin myös turistikohteissa joista iso plussa niin siisteyden kuin palveluiden suhteen....:D

3. Ranskassa,enka Pariisissa ole koskaan kaynyt.Mainoksissahan aina nakee vain niita ihania puolia,kuten juuri pariisilaiset katukahvilat herkkuineen.
    Eilen tuli taalla uutisissa,etta nyt on todettu Ranskassa ja Norjassa sikainfluenssaviruksen mutaatio.
    Todellakin Turkki on muuttunut 15 vuodessa todella paljon.Siistiydesta kiitos terveysministeriölle,joka on kiitettavasti ratsannut (ja ratsaa edelleen),jotta ihmiset saisivat syöda terveellisesti ravintoloissa.
    Wc:t alkavat olla jo kiitettavassa kunnossa puhtauden suhteen.Toki viela löytyy myös sita nurjaa puoltakin,mutta vahenee koko ajan.

4. Ainiin ihan pakko vielä mainita sellainenkin että kun siellä Nizzassa ei saanut tupakkaa ihan joka paikasta ja mieleni teki sitä ostaa, menin erääseen normaalin oloiseen kahvilaan kysymään onko heillä, tarjoilija sanoi ettei ole ja alkoi osoitella mistä löytyisi, hänen viereensä singahti pian vanhempi tarjoilija ja selitti jotain tälle toiselle sen jälkeen tämä tarjoilija numero 2 veti pyyhekääreen auki katselin et "häh?"samassa tulikin jo suustani et "no no no"eli ihan pokkana sitten koitti myydä miule tupakan sijasta kokaiinia tai vastaavaa ja sitä oli kunnon säkki..ulos kävellessäni olin kyllä aika monttu auki et voiko suoremmin kysyä ja ite en kyl näytä sellaselta et aineita tarvisin mutta tavallaan ei ne muutkaan näytä aina:D